Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Politik for skærmbrug

Skolens skærm- og mobilpolitik
 

Formål

Formålet med denne politik er at skabe en balanceret og bevidst brug af skærme og mobiltelefoner på skolen, så teknologien understøtter læring, trivsel og fællesskab – uden at stå i vejen for relationer, koncentration og fysisk aktivitet.
Vores tilgang tager udgangspunkt i dannelse – både i traditionel forstand og som digital dannelse – så eleverne lærer at navigere ansvarligt, kritisk og respektfuldt i både den fysiske og digitale verden.


1. Mobiltelefoner i skoledagen

  • Skolen er ikke mobilfri, men der er klare retningslinjer for hvornår og hvordan mobiltelefoner må bruges.
  • Undervisningstid: Mobiltelefoner skal være slukkede eller afleveret, medmindre læreren giver tilladelse til brug som en del af undervisningen.
  • Frikvarterer: Eleverne har generelt et balanceret forhold til skærmbrug i pauserne, og skolen tilbyder mange alternative aktiviteter, der fremmer bevægelse og fællesskab.
  • Vi anerkender, at nogle elever profiterer af at kunne koble af med skærm i pauserne, og derfor vægter vi individuelle løsninger frem for et kollektivt forbud.
  • Mobiltelefoner har også praktisk nytte for eleverne, fx som betalingsmiddel eller ur, hvilket vi tager højde for i vores tilgang.
  • Hvert team kan afprøve forskellige ordninger i løbet af skoleåret (f.eks. telefonfri zoner, bestemte frikvarterer med adgang).
  • Lærere har mandat til at indføre midlertidige restriktioner eller sanktioner for enkelte elever, hvis det vurderes nødvendigt.


2. Skærmbrug i undervisningen

  • Undervisningen tilrettelægges med varierende materialer, så skærmbrug kombineres med analoge aktiviteter.
  • Vi skelner mellem aktivt læringsorienteret skærmbrug (fx produktion, samarbejde, problemløsning) og passivt forbrug (fx længere tids video eller spil uden læringsmål), og tilstræber at minimere det passive forbrug.
  • Skærm- og internetadgang bruges som en del af skolens arbejde med digital dannelse, hvor eleverne lærer at anvende teknologien ansvarligt og reflekteret.


3. Fysiske og sociale alternativer

  • Skolen tilbyder et bredt udvalg af aktiviteter i pauserne, fx i Tre Falke Hallen, på stadion, basket, bordtennis, bordfodbold m.m.
  • Teamene kan sætte lokale initiativer i gang i perioder.
  • Der er fokus på at inkludere elever, der har brug for særlige tilgange, i små grupper eller individuelt.
  • Eleverne inddrages i at udvikle idéer til nye, gode fællesaktiviteter.


4. Teknologiforståelse og digital dannelse

  • Vi har særligt fokus på billeddeling, sociale medier og chattråde. Dette tages op på kontaktmødet i 7. årgang og kobles til de seks anbefalinger til forældre.
  • Digital dannelse ses som en naturlig forlængelse af skolens generelle dannelsesopgave.


5. Samarbejde med forældre

  • Skolen drøfter skærm- og mobilbrug på forældremøder og inddrager forældrene aktivt i at understøtte fælles rammer.
  • Forældrene opfordres til at følge de seks anbefalinger, der supplerer skolens arbejde med digital dannelse.

 

Frederiksbergmodellen - Mere fysisk fællesskab - mindre skærmbrug