Bring your own device

BYOD - hvad er det?
Bring Your Own Device (BYOD) betyder, at man kan tage sin egen computer (eller andet it-udstyr) med i skole. Det vil for mange være en fordel at arbejde på sin egen velkendte maskine, som man selv kan administrere. Erfaringerne er, at eleverne lærer mere og er mere motiverede, når de bruger deres eget udstyr.

Skolerne er fortsat ansvarlige for at stille det nødvendige it-udstyr til rådighed for de elever, som ikke selv kan medbringe.

BYOD er en del af Frederiksberg Kommunes strategi for øget anvendelse af it i skolen

Hvad har man adgang til via egen computer?
Alle elever kan via deres egen computer logge på internettet og her få adgang til de programmer og de filer, som anvendes i skolen. Vi kalder det ”Skolen i skyen”, idet de fleste programmer, tjenester og dokumenter ligger på internettet. Derved kan man få adgang fra en hvilken som helst computer; både på skolen og derhjemme.

Adgangen til netværk, filer og programmer sker ved at logge på kommunens netværk (Frb-Elev) med elevens UNI-login.

Alle elever får bl.a. adgang til fem gratis licenser til Microsoft Office365. Man får adgang til Office365 via intranet.easyiqcloud.dk.

Print foregår på skolens printere via den såkaldte skyprint-løsning. Det er muligt at printe fra både windows- og apple-computere, men pt. ikke fra iPad eller iPhone.

Forventninger til det medbragte udstyr
Det udstyr man tager med i skolen forventes at være ladet op hjemmefra.

Desuden skal det have en internetbrowser, som understøtter Office365. Fx Internet Explorer 10, en nyere Chrome eller Safari 7.1.

Oversigt over programlinks, software og vejledninger kan fra august 2015 findes på skolens intranet og i Office365.

Juridiske forhold
Man vælger selv, om man vil tage sin egen computer (eller andet digitalt udstyr) med i skole. Skolen kan ikke stille krav herom - det er helt frivilligt. Vi opfordrer til det, så vi for alvor kan blive den digitale folkeskole, med alle de muligheder det giver.

Hvis elevens private computer går i stykker eller bliver stjålet, så har kommunen ikke noget erstatningsansvar. Heller ikke selvom den bliver brugt på skolens grund og i skolemæssig sammenhæng. Hvis skolen skal have erstatningsansvar, kræver det, at skolen har forlangt, at en elev medbringer det pågældende udstyr. Det er ikke tilfældet i Frederiksberg Kommune, da BYOD er helt frivilligt.

Hvis en computer bliver beskadiget af en anden elev, så kan der være et erstatningsansvar. Der kan normalt rejses krav om erstatning, hvis den skadevoldende elev har handlet anderledes og mere uforsigtigt, end en fornuftig borger ville gøre. I lovgivningen opereres med fire typer af ansvar: hændeligt uheld, simpel uagtsomhed, grov uagtsomhed, forsæt. Ved hændelige uheld vil skadevolder i udgangspunktet ikke have et erstatningsansvar.

Krav om erstatning er en sag mellem de involverede parter (de to elever og deres familier) og ikke en sag for skolen. Vi opfordrer i alle tilfælde familien til at forhøre sig hos eget forsikringsselskab.

Opbevaring

Opbevaring af elevens private it-udstyr er elevens eget ansvar. Skolerne tilbyder i forskelligt omfang individuelle skabe (lockers), opbevaringsskabe i klasselokaler eller mulighed for at sætte sin taske i et aflåst lokale i pauser m.v. Skolens ledelse og bestyrelse kan oplyse om de konkrete muligheder