Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Tre Falke Skolen logo
Mobil menu

Sorg- og krisehandleplan

Sorg- og krisehandleplan

Ved elevs dødsfald

Den, der først får kendskab til dødsfaldet kontakter skolens ledelse, som orienterer sorggruppelederen og klasselæreren. Ledelsen orienterer hurtigst muligt evt. øvrige involverede parter (klub, ungdomsskole mv.).

Ansvarsfordeling

Ledelsen:

  • Information til medarbejdere inden første lektion.
  • Flagning på halv den dag eleverne får besked om dødsfaldet samt på begravelsesdagen. (Hvis forældrene ønsker dette)
  • Forestår mindestund på skoletorvet kl. 09.00. (Hvis forældrene ønsker dette)
  • Kontakter psykolog, hvis der er brug for krisehjælp.
  • Står for evt. kontakt til pressen.

Sorggruppeleder:

  • Afklaring med hjemmet, med klassen og evt. med klassens forældre.

Kontakt til hjemmet (afhængig af omstændighederne)

Sorggruppeleders første kontakt til elevens hjem:

  • Tal om hvad der faktuelt er sket (rygter manes i jorden).
  • er der oplysninger, der ikke må videregives til skolen/eleverne?
  • hvad kan sorggruppelederen /skolen evt. hjælpe med?
  • fortæl forældrene, hvad der er sket på skolen i løbet af første dag.
  • afklaring af, om forældrene ønsker at deltage i en del af forløbet.

Sorggruppelederens anden kontakt til elevens hjem:

  • fortæl om forløbet i klassen.
  • aflever en buket blomster og evt. et lille brev fra skolen/lærerne.
  • indhent oplysninger om begravelsen.
  • afklaring om forældrene ønsker lærernes og klassekammeraternes deltagelse.
     

Klassen (afhængig af omstændighederne)

Det anbefales, at der er to lærere i klassen hele dagen – klasselæreren samt en lærer, klassen kender godt.

  • Sorggruppelederen/ Klasselæreren er i lokalet, når de første elever ankommer. Elevens plads kan være markeret på en speciel måde – fx med lys og blomster.
  • Man taler meget grundigt om, hvad der er sket (rygter skal manes i jorden).
  • Man snakker med eleverne om den døde klassekammerat. Eleverne skal have lov til at fortælle alt, både positive og negative oplevelser. Det kan være en god idé at lade eleverne lave et materiale om den døde til forældrene – fx breve, digte, tegninger.
  • Der skal være mulighed for at lave aktiviteter, der ikke har med død at gøre.
  • Dagen afsluttes, så der ikke er elever, der skal hjem til et tomt hus. De opfordres til at sidde samlet et sted på skolen sammen med en lærer, de kender godt, indtil de kan tage hjem til forældrene.
  • Præsten kan kontaktes og komme i klassen for at fortælle om begravelsen

Kontakt til klassens forældre (afhængig af omstændighederne)

  • Forældre informeres (fx skriftligt) grundigt om dødsfaldet og begravelsen.
  • Vedlæg materiale om sorgreaktioner, således at forældrene er forberedt.
     

Skolen (afhængig af omstændighederne)

  • ledelsen informerer skolens medarbejdere om dødsfaldet.
  • i 1. lektion har klasselærerne så vidt mulig deres egen klasse. Eleverne informeres om, at der er sket et dødsfald, og at der skal være en fælles mindestund.
  • ledelsen forestår mindestund på skoletorvet kl. 09.00.
  • ledelsen kontakter psykolog, hvis der er brug for krisehjælp.


Afholdelse af mindestund (afhængig af omstændighederne)

  • den berørte klasse kan evt. forblive i klassen.
  • ledelsen giver eleverne besked om dødsfaldet. Meddelelsen gives så detaljeret som muligt (rygter manes i jorden).
  • der synges en sang eller spilles et stykke musik.
  • spørgsmål afklares.
  • klasselæreren følger eleverne til klasselokalet og bliver hos dem timen ud.
     

Dødsfald i ferier (afhængig af omstændighederne)

Den medarbejder, der først får kendskab til dødsfaldet, kontakter ledelsen, som giver besked videre til sorggruppelederen og klasselæreren. sorggruppelederen og ledelsen sørger for:

  • kontakt til hjemmet.
  • blomster til og deltagelse i begravelsen.
  • skriftlig information til klassens forældre og klassens øvrige lærere.

Mindestund arrangeres den første dag efter ferien. Forløbet i klassen foregår også den første dag efter ferien (se ovenfor).
 

Når en elev mister mor/far/søskende

Den, der først får kendskab til dødsfaldet kontakter skolens ledelse, som orienterer sorggruppelederen og klasselæreren.
Ledelsen orienterer hurtigst muligt evt. øvrige involverede parter (øvrige lærere, klub, ungdomsskole mv.).

Kontakt til hjemmet (afhængig af omstændighederne)

sorggruppelederen kontakter elevens hjem med den hensigt at:

  • informere om, at klassen vil holde et klassemøde senere på dagen eller førstkommende skoledag om morgenen.
  • hjemmet får anledning til at sige, om der er noget, de selv ønsker bliver sagt eller gjort på dette møde.
  • afklare, hvordan og hvornår eleven vender tilbage til klassen
  • tilbyder eleven at deltage i sorggruppeforløbet

 

Der sendes en buket til hjemmet, gerne ledsaget af en personlig hilsen. Evt. deltager sorggruppelederen i begravelsen, hvis det skønnes nødvendigt for eleven.

Klassemøde (afhængig af omstændighederne)

  • første morgen efter dødsfaldet eller i løbet af skoledagen har elevens klasse et klassemøde.
  • Sorggruppelederen forklarer, hvordan sorg kan påvirke os, og at den berørte elev kan have behov for at tale meget om det, der er sket.
  • klassen aftaler, hvordan de skal forholde sig, når eleven kommer tilbage.
  • kan klasselæreren ikke være tilsted, skal det være en anden person, som er nært tilknyttet klassen.

 

 

Ved medarbejders dødsfald

Når en medarbejder eller en tidligere ansat, der stadig har tilknytning til skolen, pludseligt dør – eller dør efter længere tids fravær – følges nedenstående retningslinjer:

Den, der først får kendskab til dødsfaldet kontakter skolens ledelse.

Flagning

  • skolen flager på halv på selve dødsdagen og på begravelsesdagen.

 

Kontakt til afdødes familie

  • ledelsen tager kontakt til afdødes familie.
  • det afklares, om familien ønsker kollegers og elevers deltagelse i begravelsen.
  • der sendes en buket/krans til begravelsen.

 

Information til medarbejdere og elever

  • ledelsen kontakter og samler alle medarbejdere til et kort møde før skolestart.
  • klasselæreren eller en anden person, som er nært tilknyttet klassen, underretter klassen.
  • der afholdes mindestund på skoletorvet som ved en elevs død.
  • ledelsen sender besked hjem til de berørte klassers forældre samme dag.