Principper for samarbejde mellem skole og hjem

Principper for samarbejdet mellem skole og hjem på Tre Falke Skolen

Lærerne er hjemmets primære samarbejdspartner og gensidig dialog fremmer muligheden for et positivt og konstruktivt samarbejde om den unge.

På Tre Falke Skolen inviteres til minimum to fælles forældremøder og to skole-hjemsamtaler i løbet af skoleåret.

Desuden bliver der i løbet af skoleåret afholdt arrangementer for alle skolens forældre, hvor der sættes fokus på forskellige aktuelle problemstillinger vedrørende unge.

I perioden fra 7. – 10. klasse står de unge over for en række valg, der kan få afgørende betydning senere i livet, og forældrene er en vigtig faktor i de valg, de unge skal træffe.

Eleverne på Tre Falke Skolen er i puberteten – og mange af dem vil helst være fri for, at forældrene ”blander sig”. Men på Tre Falke Skolen mener vi, at det er vigtigt, at forældrene deltager aktivt og positivt i deres børns skolegang gennem hele skoleforløbet og at de ”blander sig” i deres børns liv.

På Tre Falke Skolen arbejder vi på at løse evt. problemer i opløbet og forventer derfor:

• At forældrene møder op til forældremøder og skole-hjemsamtaler
  • At forældrene deltager aktivt i deres barns daglige skolegang:
  • ved at følge med i lektielæsning
  • ved at sørge for at skolen får besked, hvis den unge er syg
  • ved at henvende sig til klasselæreren, hvis der hjemme opdages problemer hos den unge, som kan have indflydelse på humør og skolearbejde
  • ved at henvende sig til klasselæreren ved mistanke om mobning
  • ved at tage henvendelser fra skolen alvorligt og følge op derhjemme
  • At Tre Falke skolens lærere sørger for jævnlig kontakt med elevernes forældre. Vi besvarer henvendelser hurtigst muligt og senest inden for 3 arbejdsdage.
  • At der jævnligt udsendes forældrebreve, hvor forældrene har mulighed for at følge med i, hvad der foregår i klassen og på skolen
  • At Tre Falke Skolens lærere kontakter forældrene:
  • hvis lærerne er bekymrede for den unges trivsel
  • hvis den unges fravær er højt
  • hvis der er mistanke om mobning
  • hvis skolearbejdet ikke passes tilfredsstillende

Lærerne kontakter selvfølgelig også hjemmet for at fortælle, når det går godt